Στις 3 Σεπτεμβρίου του 2003 πέθανε στο Παρίσι ο Ηλίας Πετρόπουλος, ο πρώτος λαογράφος στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με το περιθώριο και κατέγραψε πρόσωπα και πράγματα περιφρονημένα από την επίσημη ιστορία της χώρας του.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1928. Σπούδασε νομικά και πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τουρκολογία στο Παρίσι, όπου έζησε μετά το 1975. Δημοσίευσε κάπου ογδόντα βιβλία και σχεδόν χίλια άρθρα.
Έζησε από κοντά ρεμπέτες, αλήτες, μάγκες, πόρνες και ομοφυλόφιλους, φυλακισμένους,συμμορίτες και καταδιωκόμενους, που έγιναν οι 'ήρωες' των βιβλίων του. Τα βιβλία του έχουν συχνά τη μορφή της μελέτης ή της μονογραφίας ενώ πολλά αποτελούν συλλογές άρθρων παρεμφερούς θεματικής, είτε αδημοσίευτων, είτε δημοσιευμένων σε περιοδικά και εφημερίδες της εποχής.
Σύμφωνα με τη διαθήκη του, το πτώμα του αποτεφρώθηκε και οι στάχτες του πετάχτηκαν στον υπόνομο.
Ακολουθούν αποσπάσματα από την εισαγωγή στα “Καλιαρντά” του Ηλία Πετρόπουλου, Νεφέλη, 1993:
"Στο καιρό μας πια πιστεύουν ότι όλα γράφονται, αφού όσο καθαρότερα βλέπουμε τόσο αγνότερα ζούμε. Οι μετριοπαθείς είναι ψεύτες. Οι ριζοσπαστικές ιδέες οι μόνες ιδέες. Κατέχω σημαίνει ψυχορραγώ. Εκείνοι, που λόγω αρμοδιότητος, διώκουν τους συγγραφείς ας μάθουν, επιτέλους, να τους βλέπουνε με προοπτική μερικών δεκαετιών. Εξάλλου, ποιος συγγραφεύς δέχεται άλλην εξουσίαν έξω από την εξουσία της καρδιάς του; Οι συγγραφείς γνωρίζουν κάλλιστα πως θεωρούνται περιττοί. Ακριβώς γιαυτό ταυτίζουν τα ιδεώδη με τα πεπρωμένα τους. Εκάς οι ηθικολόγοι."
"Οι συγγραφείς, τώρα πια, δεν πρέπει να γράφουν όμορφα, αλλά σκληρά. Δυστυχώς οι μικροαστοί χαράσσουν την μοίρα της Ελλάδος. Αυτά τα αήττητα κνώδαλα ήταν, είναι και θα είναι ανεπίδεκτα ασθητικής διαπαιδαγωγήσεως. Κι έτσι στην αλλοπρόσαλλη χώρα μας, ων Έλλην, πρέπει διαρκώς να πείθεις ότι είσαι όντως έλλην. Οι άνθρωποι με τα επίχρυσα μανικετόκουμπα ωθούν τους συγγραφείς στην αυτοκτονία. Των μικροαστών το πνεύμα διέβρωσε την πατρίδα. Η φύτρα και η φύση του έλληνος απέβη ολοκληρωτική. Φασίστριες πρωταρχικές οι μανάδες μας. Οι έλληνες αγνοούν την κριτικήˑ άρα τον διάλογο. Ανέκαθεν ο λαός υφίσταται για να χρησιμοποιείται. Ο κυνισμός δεν αποκλείει την αγάπη. Επιζείς στην Ελλάδα μόνον αν σε κατέχει ο διάβολος. Οι συμπατριώτες μου καθεύδουν όταν η χώρα δημοπρατείται. Επαγγελματίες έλληνες υπεραμύνονται της ιδέας του ελληνισμού. Λησμονούν πως ο ελληνισμός είναι η ευρύτερη έννοια της Ελλάδος, εδώ και αιώνες. Στον καιρό μας, περισσότερο από ποτέ, είναι χρήσιμα τα πλήγματα κατά των ελλήνων, όπου μόνο βρίζουν ή χειροκροτούν και ποτέ δεν σκέφτονται. Η αιτιολογία του γεγονότος της 21-4-67 αρχίζει να διαφαίνεται. Δέξου αυτό το γεγονός και ήδη έκανες ένα βήμα. Όποιος μαχαιρώνει τους ρομιούς εκδήλως τους ευεργετεί. Πάντως, επί του παρόντος, προτιμώ να μένω φιλέλλην, παρά έλλην."
[...]
"Εμείς, όλοι μας, από του παρελθόντος αιώνος, υφιστάμεθα έναν ασταμάτητο και εντεινόμενο πνευματικό βιασμό. Η γνώση σώζει. Αλλά ακόμη δεν εγράφη η ιστορία της νεοελληνικής τέχνης. Ούτε της νεοελληνικής μουσικής. Η δε τιμή του Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη επιμόνως διασύρεται. Ευλογητή η ιερή αλήθια. Οι έλληνες, σαν λαός γνησίων χατζαϊβάτηδων, είθισται να πρεσβεύουν αλλότριες ιδέες. Παιδιόθεν, συμπιέζουν στην κεφαλή μας τους ενάριθμους Λουδοβίκους και Ερίκους και Ναπολέοντες. Τίποτα, όμως, δεν μας εδίδαξαν για τους σουλτάνους, που, χθες ακόμη, τύποις και ουσία, εβασίλευαν στον τόπο μας. Και τίποτα δεν μάθαμε για τον μαγικό περσικό πολιτισμό και τον ισάξιό του πολιτισμό των αράβων. Η λεγόμενη εθνική παιδεία είναι πλέον αναγκασμένη να καθιερώσει την εδελεχή διαδασκαλία της τουρκικής ιστορίας. Αν, φυσικά, επιθυμούμε να εφαρμόσουμε το δελφικό γνώθι σεαυτόν. Ή, τουλάχιστον, να μάθουμε να ξεχωρίζουμε έναν αναρχικό από έναν χαφιέ."
Κλείτωρα γειά σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλή ανάρτηση για ένα ιδιαίτερο
και εξαιρετικό άνθρωπο.
Ο Ηλίας Πετρόπουλος με το έργο του και την προσωπική του στάση έδειξε έναν δρόμο αξιοπρέπειας στον άνθρωπο, σεβασμού στην ιστορία και κυρίως -ταυτιζόμενος με όσα οι καθωσπρέπει θεωρούν « περιθώριο»- ύμνησε με τον τρόπο του τη ζωή.
Εξαιρετικό και το κινηματογραφικό αφιέρωμα σε σκηνοθεσία της Λεγάκη. ‘Έχουν την ευκαιρία οι νεοέλληνες να δουν και να ακούσουν «ζωντανά» τον Πετρόπουλο και να ανακαλύψουν πως αυτά τα σκληρά που εκτόξευε εναντίον κράτους και θεσμών σήμερα δεν ηχούν τόσο ξένα. Καλό θα είναι όσοι επιθυμούν να δουν το αφιέρωμα από το youtube.
Αντιεξουσιαστής, άθεος και αντιεθνικιστής .
Εκτός από όσα δημοσίευσε υπάρχουν δεκάδες άλλες εργασίες στο αρχείο του. Ντοκουμέντα για θέματα που ήθελε να δημοσιεύσει αλλά δεν πρόλαβε. Κρίμα.
Γνωρίζω για μια μεγάλη έρευνα που είχε κάνει και είχε συγκεντρώσει ιστορίες, φωτογραφίες και μαρτυρίες για τους Βογόμιλους και την παρουσία τους στη Μακεδονία. Μακάρι να δημοσιευθεί. Επίσης εκτός από το μικρό τηλεοπτικό απόσπασμα για την Αλβανική φουστανέλα (!!!) -που φαίνεται στη αρχική ανάρτηση- μπορούν όσοι θέλουν να δουν όλη τη συνέντευξη που είχε δώσει ο Πετρόπουλος στην Μακεδονική τηλεόραση ΜΤΒ από όπου πάρθηκε και το απόσπασμα για τη φουστανέλα. Εδώ θα ακούσουν και άλλα θαυμαστά για το Μακεδονικό και τη Θεασσαλονίκη.
http://www.youtube.com/watch?v=iP138kexxKA
http://www.youtube.com/watch?v=oHs9ndWiKYw
Κλείτωρα τουλάχιστον όσοι κοινωνούν τις απόψεις και τις ιδέες του Πετρόπουλου σίγουρα τον θυμούνται και τον τιμούν σαν ένα μεγάλο ΑΝΘΡΩΠΟ.
МОРЕ СОКОЛ, СОЛУН
Που σημαίνει
МОРЕ= Θαλασσινό
СОКОЛ= Γεράκι στα Μακεδόνικα
από ένα όμορφο τραγούδι
СОЛУН= Θεσσαλονίκη.
Ωραίος ο Πετρόπουλος - δεν απορώ που την κοπάνησε από την Ελλάδα...
ΑπάντησηΔιαγραφή