8 Ιουλίου 2009

Λάθε βιώσας.

Πριν λίγο καιρό είχα την τύχη να συμμετέχω στην δεύτερη πανελλήνια σύναξη φίλων της επικούρειας φιλοσοφίας. Εκατό και πάνω άνθρωποι απ’ όλη την Ελλάδα συγκεντρώθηκαν για να συζητήσουν περί της φιλοσοφίας του Επίκουρου και την πραγμάτωσή της στο σήμερα. Αν και κυνικός ως προς την φιλοσοφία ωστόσο δεν ήθελα να χάσω αυτή την σύναξη για τους εξής δύο λόγους.

Πρώτον, μου αρέσει η φιλοσοφία του Επίκουρου έχει πολλά κοινά με την φιλοσοφία των κυνικών και οι διαφορές εστιάζονται περισσότερο στον τρόπο έκφρασης παρά στην ουσία. Και τα δύο αυτά φιλοσοφικά ρεύματα ξεκινούν με τις αρχές του κατά φύση ζειν και της απόρριψης όλων των θεών των οποίων η ύπαρξη στηρίζεται σε ιδέες απόδοσης νοητών φαντασιακών οντοτήτων και οι οποίες στηρίζονται αποκλειστικά στην πίστη και στις αποδοχή κάποιων δοξασιών ως αλήθειες. Η επικούρεια όπως και η κυνική φιλοσοφία αρνούνται οτιδήποτε δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό μέσω των αισθήσεων και της λογικής και θέτουν την έννοια του θεού σε επίπεδο πανθεϊσμού ο οποίος δεν έχει την ανάγκη αποδοχής των όποιων δοξασιών αλλά αντίθετα απαιτεί την λατρεία του σύμπαντος κόσμου με την μορφή που αυτός έχει ή αν προτιμάτε, με την μορφή που είναι άμεσα αντιληπτός απ’ όλους μας.

Ο δεύτερος λόγος που δεν ήθελα να χάσω αυτή την σύναξη είναι διότι κάτι παρόμοιο έχει να συμβεί στον ελλαδικό χώρο εδώ και τουλάχιστον δύο χιλιετηρίδες και τούτο από μόνο του είναι αρκετό για να την υποστηρίξω με όλες μου τις δυνάμεις. Το γεγονός αυτής της σύναξης για μένα είναι κάτι παραπάνω από μια απλή απόλαυση ποιοτικής συζήτησης. Είναι κατά την γνώμη μου ένα σαφές δείγμα πως η κοινωνία έχει αρχίσει έμπρακτα πλέον να αναζητά το νόημα της ζωής στρεφόμενη ξανά σε αυτή την ίδια την ζωή για να βρει απαντήσεις. Είναι μια σαφής ένδειξη πως το νοητό αμφισβητείται δίνοντας την θέση του στο πραγματικό το οποίο με την σειρά του μας θέτει μπροστά στην αλήθεια της διαχείρισης της ζωής μας σε τούτη την γωνιά του σύμπαντος.

Άκουσα λοιπόν με προσοχή όλους τους ομιλητές και πραγματικά όλες οι εισηγήσεις είχαν αρκετό ενδιαφέρον και άποψη που λίγο πολύ έδινε ένα ενθαρρυντικό στίγμα εξέλιξης της σκέψης με βάση την επικούρεια φιλοσοφία. Παρατήρησα όμως πως όλοι, μα όλοι ανεξαιρέτως, ασχολήθηκαν με την σημασία της βασικής αρχής των επικούρειων, αυτής του λάθε βιώσας. Οι σκέψεις των εισηγητών περιστράφηκαν γύρω από την σημασία αυτών των δύο λέξεων και τον τρόπο προαγωγής τους στην πράξη. Ως κεντρική ιδέα τέθηκαν οι σκέψεις του κατά πόσο το λάθε βιώσας επιτρέπει την συμμετοχή στα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα. Αντιλήφθην ένα μεγάλο ερωτηματικό του αν τελικά για να ακολουθηθεί πρακτικά το λάθε βιώσας θα έπρεπε ή όχι να εγκαταλειφθούν οι ενασχολήσεις με την πολιτική και την κοινωνία και να περιοριζόμαστε μόνο στα του κήπου και μεταξύ φίλων.

Μου γεννήθηκε λοιπόν το ερώτημα εκείνη την στιγμή. Αν για δύο λέξεις υπάρχουν τόσες πολλές και διαφορετικές σημασίες τι θα γινόταν αν οι λέξεις ήταν τρείς και ποιο το χάος αν μελετούσαμε ένα βιβλίο λέξη προς λέξη; Ο επίκουρος και πολλοί ομοϊδεάτες του κατόπιν είχαν και έχουν γράψει χιλιάδες τόμους σκέψεων. Έχουν ζήσει παραδειγματίζοντάς μας ακόμα και αν δεν είχαμε (όπως πράγματι δεν έχουμε) σχεδόν κανένα από τα γραπτά έργα τους. Άλλωστε είναι πρωτεύουσα αρχή του επικούρειου φιλοσοφικού ρεύματος η διδαχή μέσω των πράξεων. Με αυτό τον τρόπο έδωσαν στον λόγο υπόσταση καταρρίπτοντας τον κίνδυνο της δημαγωγίας.

Γιατί όμως αυτή η αναζήτηση; Γιατί υπάρχει ακόμα αυτό το ερώτημα το οποίο κανονικά θα έπρεπε να έχει θέση κανόνα αντί ερωτήματος; Τι είναι αυτό που στην Ελλάδα του 21ου αιώνα θέτει τον λάθρο βίο ως ερώτημα και όχι ως τρόπο ζωής;

Λάθε βιώσας λοιπόν ή στα νέα ελληνικά «ζήσε στην αφάνεια». Τούτο δεν σημαίνει φυσικά απραξία. Αφάνεια δεν σημαίνει αεργία. Θα μπορούσα περιφραστικά να το αποδώσω ως: Κάνε ότι είναι να κάνεις χωρίς να επιδιώκεις την αναγνώριση και την δόξα και το χρήμα. Κάνε ότι είναι να κάνεις με σκοπό το δημόσιο όφελος χωρίς καθόλου να σε απασχολεί αν θα γίνεις διάσημος αν θα σε γράψει η ιστορία ή αν θα γίνεις πλούσιος. Κάνε ότι θέλεις να κάνεις προς όφελος του εαυτού σου και του οίκου σου χωρίς πολλές φανφάρες και επιδείξεις ικανοτήτων, χωρίς να αποζητάς την αναγνώριση και τις τιμές. Αυτές είτε θα έρθουν μόνες τους (ανάλογα του τι κάνεις) αλλά και αν δεν έρθουν μικρό το κακό διότι κατ’ ουσία είναι άχρηστες. Το μοναδικό όφελος που έχουμε είναι από αυτό που κάνουμε από τις πράξεις μας και όχι από τις τιμές που ίσως αυτές αποφέρουν.

Αν αυτού του είδους ο λάθρος βίος γίνει πραγματικότητα είναι πολύ εύκολο να αντιληφθούμε τις καίριες διαφορές που θα είχε η κοινωνία μας. Τούτη η φιλοσοφική στάση θα μας οδηγούσε στην ανυπαρξία όλων των μεγάλων ανδρών και γυναικών. Αν ίσχυε το λάθε βιώσας δεν θα υπήρχαν ούτε διάσημοι ηγέτες ούτε διάσημοι καλλιτέχνες. Θα υπήρχαν διάσημα έργα αλλά όχι διάσημοι άνθρωποι.

Και τίθεται το ερώτημα. Ποιο το προσωπικό όφελος από όλη αυτή την ιστορία; Μα είναι απλό. Μια καλύτερη κοινωνία όπου όλοι θα ζουν καλύτερα και όχι κάποιοι καλύτερα από κάποιους άλλους. Τα πρόσωπα θα κρίνονταν από το έργο τους και όχι από την διασημότητά τους αλλά ακόμα και αν αποκτούσαν διασημότητα αυτή δεν θα επηρέαζε την πορεία των έργων τους. Με τον λάθρο βίο ένα έργο θα γινόταν διάσημο λόγω της αντικειμενικής του αξίας και όχι επειδή είναι δημιούργημα ενός διάσημου ή ενός πλούσιου. Οι περισσότεροι των διάσημων που γνωρίζουμε δεν θα υπήρχαν υπό το πρίσμα της επικούρειας θέασης των πραγμάτων.

Με την κατάσταση ως έχει σήμερα, όλοι ανεξαιρέτως λειτουργούν με το σκεπτικό να γίνουν διάσημοι αυτοί και όχι τα έργα τους. Έργο και άνθρωπος έχουν ταυτιστεί και από ένα σημείο και μετά το έργο δεν έχει καμία αξία αλλά ποιος το έκανε.Το έργο-η πράξη δεν είναι τις περισσότερες (αν όχι όλες) τις φορές παρά το μέσον για να γίνουν αυτοί διάσημοι και πλούσιοι και αν μπορούν αυτό να το επιτύχουν χωρίς να χρειαστεί να παράγουν έργο, τότε ακόμα καλύτερα αφού γλυτώνουν και τον κόπο. Για την φιλοσοφία του λάθρου βίου όμως κάτι τέτοιο είναι αδιανόητο. Αν το λάθε βιώσας είχε γίνει έμπρακτα αποδεκτό τότε δεν θα υπήρχαν πρωθυπουργοί δεν θα υπήρχαν πρόεδροι δεν θα υπήρχαν αξιωματούχοι χωρίς όμως τούτο να σημαίνει πως δεν θα υπήρχε και κοινωνική πολιτική οικονομική και πολιτιστική ζωή. Απλώς δεν θα υπήρχαν καθοδηγητές και σωτήρες επ ‘αυτών και όχι αυτά καθαυτά τα ίδια.

Είναι εύκολο από αυτά να συμπεράνουμε και ποιοι είναι οι εχθροί του λάθρου βίου. Όλοι αυτοί που σήμερα κυβερνούν και εξουσιάζουν είναι σαφώς ενάντια στο ενδεχόμενο απώλειας των τιμών και των περισπούδαστων θέσεων που ήδη κατέχουν και έχω ήδη γράψει αρκετές φορές εδώ γι αυτό το θέμα οπότε δεν θα επεκταθώ άλλο.

Υπάρχει όμως ένας τομέας όπου το λάθε βιώσας όχι μόνο έχει επικρατήσει αλλά έχει κάνει θραύση και σχεδόν μονοπωλεί τον χώρο. Μάλιστα αυτός ο τομέας είναι ακριβώς εκείνος όπου ο λάθρος βίος δεν θα έπρεπε ούτε κατά διάνοια να υπάρχει αλλά όμως η ύπαρξή του ευνοεί ακριβώς το φαινόμενο της αλαζονικής εξουσίας. Ποιος είναι αυτός ο τομέας; Μα το ελληνικό δημόσιο βεβαίως. Είναι ο μοναδικός τομέας στην Ελλάδα όπου τόσο οι υπηρεσίες όσο και τα πρόσωπα λειτουργούν απολύτως λάθρα. Μήτε ξέρουμε ποιος έκανε μήτε τι έκανε. Παράλογο; Ναι! Βολικό όμως για την εξουσία. Βολικό διότι και οι διάσημοι έχουν την τιμητική τους και οι βρωμοδουλειές γίνονται χωρίς να το μαθαίνει ο δήμος.

Έτσι έχουμε οδηγηθεί στον τραγέλαφο όπου η μεν προσωπική ζωή ανάγεται σε δημόσιο και τα δε δημόσια ανάγονται σε λάθρα. Αφανή. Λάθε βιώσας δεν θέλατε; Πάρτε λάθε βιώσας να ‘χετε αλλά όχι εκεί που πρέπει παρά μόνο εκεί που βολεύει τους άρχοντες. Στον δημόσιο βίο δηλαδή και στις υπηρεσίες που αφορούν ένα κράτος.

Το πώς κατάφεραν να φέρουν τα πάνω κάτω παραλύοντας την λογική του Επίκουρου είναι ένα άλλο θέμα που ίσως αναπτύξω μια άλλη στιγμή. Ο Επίκουρος πριν φτάσει στο μάθημα του λάθρα βιώσαντος ανθρώπου δίδασκε την αποχή από τις κενές εξουσίες. Πριν φτάσει κάποιος στο μάθημα του λάθε βιώσας έπρεπε εμπράκτως να έχει βιώσει την ισότητα και την ισοτιμία του κήπου. Άλλως το επόμενο μάθημα (το λάθε βιώσας δηλαδή) θα ήταν ανευ πρακτικής αξίας. Δεν μπορεί να ξέρεις διαίρεση αν δεν μάθεις πρώτα πολλαπλασιασμό. Και όμως η πραγματικότητα σήμερα κάπως έτσι δείχνει. Δεδομένο πως τούτο είναι φρικιαστικά παράδοξο αλλά όντως συμβαίνει και όποιος διαφωνεί ας ανασκοπήσει την κοινωνία σήμερα όπου θα το διαπιστώσει ευρύτατα σε όλους τους δημόσιους φορείς.

Δεν έχει σημασία γι αυτούς (δοξομανείς) αν ο Επίκουρος έθεσε το λάθε βιώσας στο επίπεδο του προσώπου. Δεν έχει γι αυτούς σημασία πως ο λάθρος βίος αφορά το πρόσωπο. Για τους άρχοντες δεν υπάρχει προσωπική ζωή παρά μόνο δημόσια και αφού τους βόλευε έτσι πέρασαν το πρόσωπο στην θέση του δήμου. Ω τι αλαζονεία, θα μου πείτε ε; Ναι πράγματι. Είναι σαν να λέμε πως η αφανής ζωή είναι μόνο για τον δήμο αφού ο Δήμος είναι στην πραγματικότητα ο άρχοντάς του και συνεπώς η αφάνεια μεταφέρεται στον δήμο και όχι στον άρχοντα. Συμφέρει αυτό τους άρχοντες απ’ όλες τις απόψεις. Το κυριότερο είναι πως υπάρχοντας ο δήμος στην αφάνια αυτοί έχουν λιγότερο κίνδυνο απώλειας της εξουσίας της δόξας και του χρήματος. Για σκεφτείτε λίγο αυτό και πείτε μου είναι ή δεν είναι έτσι τα πράγματα; Έχουμε τους διάσημους άρχοντες και τον αφανή (λάθρο) δημόσιο τομέα ή όχι;

Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αλλάξουμε αυτό; Τρόποι υπάρχουν και πολλούς τους έχω προτείνει ήδη. Τώρα που θα λείπω διακοπές (στα όρη και στα βουνά) ψάξτε ανατρέξτε σε προηγούμενες δημοσιεύσεις μου όπου θα βρείτε τρόπους αντίδρασης. Άσχετα αν δεν σας αρέσουν. Προσωπικά δεν με αφορά το θέμα. Δεν με αφορά διότι ως κυνικός και ως αναρχικός έχω ήδη απορρίψει και τους διάσημους και τις εξουσίες τους. Για να το πω με μια πρόταση. Βάλτε όσοι επικούρειοι περισσότερο κυνισμό στην ζωή σας και απορρίψτε την εξουσία. Θεωρώ πως είναι μια καλή αρχή για να γίνει η Ελλάδα κήπος έστω και αν αυτό σημαίνει πως μετά οι κυνικοί δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης. Αλλά και γι αυτό ίσως γράψω κάποια άλλη στιγμή.

 

ΥΣ είμαι ήδη σε διακοπές αλλά ακόμα έχω πρόσβαση στο διαδίκτυο. Από βδομάδα όμως δεν ξέρω αν θα έχω και κατά πόσο. Εύχομαι σε όλους καλή ξεκούραση και ότι ποθεί να πάθει ο καθένας.

 

ΥΥΣ. για σύγχρονες απόψεις επικούρειων συστήνω ανεπιφύλακτα το περιοδικό “Ο ΚΗΠΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ”

20 σχόλια:

  1. "Η επικούρεια όπως και η κυνική φιλοσοφία αρνούνται οτιδήποτε δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό μέσω των αισθήσεων και της λογικής " !!!!!

    ΤΙ ΛΕΣ ΒΡΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ! ΤΕΤΟΙΕΣ ΜΠΑΡΟΥΦΕΣ ΕΛΕΓΕ Ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ;

    ΔΗΛΑΔΗ ΑΝΤΕ ΝΑ ΤΟΥ ΕΞΗΓΟΥΣΕΣ ΟΤΙ ΚΑΠΟΤΕ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕΣ ΝΑ ΜΙΛΟΥΣΕΣ ΜΕ ΕΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑΚΙ(ΤΟΥΤΕΣΤΙΝ ΚΙΝΗΤΟ ΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ) ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΠΟΥ ΘΑ ΗΤΑΝ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ ΑΣ ΠΟΥΜΕ!

    Η ΟΤΙ ΘΑ ΑΚΟΥΓΕ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΠΟ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΠΡΑΓΜΑΤΑΚΙ ( ΤΟΥΤΕΣΤΙΝ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ )ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΒΛΕΠΕΙ ΚΑΝΕΝΑΝ ΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑ.
    ΑΣΕ ΔΕ ΑΝ ΤΟΥ ΜΙΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ, ΘΑ ΣΕ ΦΥΤΕΥΕ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΤΟΥ!

    ΑΦΟΥ ΒΕΒΑΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΤΑ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΕΙ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ Η ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ ( ΑΦΟΥ ΟΙ ΓΝΩΣΕΙΣ ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΡΚΕΤΕΣ ) , ΤΟΤΕ ΘΑ ΣΟΥ ΕΔΙΝΕ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ.

    ΚΑΛΑ, ΤΕΤΟΙΕΣ ΑΝΟΗΣΙΕΣ ΛΕΓΑΤΕ ΟΙ ΑΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ, ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΟΗΤΗ ΣΥΝΑΞΗ ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πωπωπω απίστευτος ηλίθιος!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Διαγραφή
  2. Απορώ αφού δεν καταλαβαίνεις τίποτα τι σκατά επιμένεις να διαβάζεις αυτό το ιστολόγιο… τέλος πάντων…
    Αν ταξίδευες πίσω στον χρόνο και μιλούσες (ούτε καν έδειχνες διοτι αν του έδειχνες θα καθόταν κάτω να μάθει) στον Επίκουρο για κινητά τηλέφωνα και ραδιοτηλεοράσεις μάλλον εσύ θα ήσουν ο ηλίθιος και όχι εκείνος που δικαίως θα σου έριχνε την απαραίτητη προς συμμόρφωση καρπαζιά. Σύνελθε μεγάλε και αν δεν μπορείς να καταλάβεις ένα θέμα απλώς αγνόησέ το ή προσπάθησε ρωτώντας και όχι γράφοντας βλακείες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Αν ταξίδευες πίσω στον χρόνο και μιλούσες (ούτε καν έδειχνες διοτι αν του έδειχνες θα καθόταν κάτω να μάθει) στον Επίκουρο για κινητά τηλέφωνα και ραδιοτηλεοράσεις μάλλον εσύ θα ήσουν ο ηλίθιος και όχι εκείνος που δικαίως θα σου έριχνε την απαραίτητη προς συμμόρφωση καρπαζιά"

    ΑΥΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΛΕΩ ΚΑΙ ΕΓΩ. ΤΡΟΜΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ!!!

    ΣΚΕΨΟΥ ΠΟΣΕΣ ΚΑΡΠΑΖΙΕΣ ΘΑ ΕΡΙΧΝΕ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΠΟΥ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΡΕΥΝΕΣ ΖΩΗΣ ΕΔΩΣΑΝ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΤΟΣΕΣ ΚΑΙ ΤΟΣΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ, ΜΟΝΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑΤΙ ΟΡΑΜΑΤΙΣΤΗΚΑΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΝΚΑΛΥΨΑΝ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙΑ!
    ΕΙΔΙΚΑ Ο ΑΙΝΣΤΑΙΝ ΘΑ ΕΙΧΕ ΓΙΝΕΙ ΜΑΥΡΟΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΑΡΠΑΖΙΕΣ!

    ΕΥΤΥΧΩΣ ΑΥΤΟΣ ΕΦΥΓΕ ΝΩΡΙΣ ΚΑΙ Η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΜΠΟΡΕΣΕ ΝΑ ΠΡΟΟΔΕΥΣΕΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δηλαδή εσύ λες πως την εποχή του Επίκουρου υπήρχαν επιστήμονες που οραματιζόντουσαν το κινητό και την τηλεόραση; Και θες να μιλήσουμε σοβαρά; Νομίζεις πως αυτό που λες έχει σοβαρότητα; Ο Επίκουρος ήταν η τροχοπέδη στην ανθρωπότητα και τις επιστήμες; Δεν πας καλά ανώνυμε. Δεν πας καθόλου καλά. Άλλαξε ρότα και πήγαινε σε παρακαλώ αλλού να πεις τις κοτσάνες και τους οραματισμούς σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμε,

    Με την ίδια λογική αν κάποιος άνθρωπος από το 4500 C.E. μίλαγε στον Einstein για κάποια καθημερινή συσκευή της εποχής του εσύ θα ισχυριζόσουν ότι ο Einstein δεν θα καταλάβαινε και πως οι θεωρίες που ανέπτυξε είναι μπαρούφες και ανοησίες.
    Το λάθος στο συλλογισμό σου είναι ότι προϋποτίθεται η δυνατότητα να μπορείς να συνομιλήσεις με κάποιον που έζησε 2500 πριν από σένα ή αλλιώς να μπορείς να ταξιδεύσεις στο χρόνο.
    Τέλος ο Einstein δεν έκανε τίποτα άλλο παρά να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία που συμβουλεύει και ο Επίκουρος δηλαδή την επιστήμη και τις μεθόδους της. Σε λογικά συμπεράσματα κατέληξε μέσα από επιστημονικές παρατηρήσεις και χρησιμοποιώντας τους νόμους της φυσικής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αναρωτιέμαι αν στην εποχή του Επίκουρου, θα υπήρχε κάποιος που ΔΕΝ θα έριχνε καρπαζιές σε όποιον του έλεγε για ραδιοφωνάκια και κινητά.
    Κατά περίεργο όμως τρόπο, πολύς κόσμος ΔΕΝ θα καρπάζωνε κάποιον που θα του μιλούσε για ανάσταση νεκρών - όπως και σήμερα άλλωστε.

    Κλείτωρα, δεν νομίζω να έχω ξανασχολιάσει στο ιστολόγιό σου, αλλά σε διαβάζω τακτικά. Σου εύχομαι καλές διακοπές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Τίμων όπως ακριβώς το λές. Όλοι οι επιστήμονες την μέθοδο του Επίκουρου χρησιμοποιούν ήτοι την επιστημονική μέθοδο.

    @dmast η διαφορά είναι πως τους νεκρούς τους βλέπουμε και τους παρατηρούμε γι αυτό και όσοι δεν είναι ικανοί να ξεχωρίσουν ένα λογικό συμπέρασμα από μια μυθοπλασία αποδέχονται βλακείες περί ανάστασης. Καλώς ήρθες και ως σχολιαστής κι ευχαριστώ για την ευχή σου. Θα την πραγματώσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο παπάς που μπήκε ανώνυμα για να χλευάσει (νομίζει!), σίγουρα αγνοεί ότι η "αντίληψη μέσω των αισθήσεων" δεν σημαίνει απλά βλέπω, ακούω, γεύομαι κτλ. αλλά χρησιμοποιώ αισθητήρες για να βλέπω, ακούω, γεύομαι... Δεν τους τα μαθαίνουν αυτά τα απλά στις ιερατικές σχολές του Χριστόδουλου! Αυτό είναι που δεν γνώριζαν στην προεπιστημονική εποχή και για το οποίο θλίβονται σφόδρα οι παπάδες: με αυτά τα αισθητήρια (τηλεσκόπιο στην απλούστερη περίπτωση!) κατέπεσαν οι αρχές της θεϊκής δημιουργίας, του γεωκεντρισμού και όλα τα άλλα που κατέκτησε η επιστήμη - μαζί τους και πολλές αντιλήψεις των Αρχαίων!

    Και εννοείται ότι, άμα παρουσιάσεις κάποιες κεκτημένες γνώσεις 2000 χρόνια πριν ή μετά, θα φαίνονται είτε τρελές, είτε απλοϊκές... Μόνο οι θρησκευτικές ιδεοληψίες διατηρούνται δογματικά και γι' αυτό έχουν πρόβλημα οι παπάδες να κρατήσουν το ποίμνιο στη στάνη: "Στήτω Ήλιος κατά Γαββαών..." Άντε να εξηγήσεις τωρα στα κορόιδα πώς είναι δυνατό να σταμάτησε ο θεούλης, κατόπιν ευσεβούς αιτήματος, τον Ήλιο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Οι παπάδες φίλε μου ως γνωστόν, απεχθάνονται τόσο τις αισθήσεις όσο και τους αισθητήρες. Οι γνώσεις τους περιορίζονται στις παραισθήσεις και ο μοναδικός αποδεκτός από αυτούς αισθητήρας είναι ο… ομφαλός τους που τον κοιτούν για ώρες και μέρες μπας και τους έρθει έμπνευση καταστρέφοντας περαιτέρω τον ήδη λοβοτομημένο εγκέφαλό τους.
    Επιχειρούν με τέτοιου είδους άθλιες επινοήσεις και συγκρίσεις μεταξύ ανόμοιων σε μια απέλπιδα προσπάθεια να καπηλευτούν ή να διαστρεβλώσουν ότι δεν μπορούν να καταλάβουν και οτιδήποτε δεν συμφέρει τον Ιαχβέ τους. Νομίζουν ότι μπορούν αλλά απλώς γίνονται ρεζίλι περισσότερο ακόμα. Τηλεσκόπια μικροσκόπια κλπ του διαβόλου πράγματα που διαψεύδουν τον θεό τους. Σοφία είναι μόνο τα οράματα κατ’ αυτούς και σοφός ο Ιωάννης ο σχιζοφρενής εκείνος με την αποκάλυψη. Η εξέλιξη στον τομέα της γνώσης τους είναι στον ίδιο βαθμό ακατανόητη όπως και η εξέλιξη των ειδών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. 1ον πώς βγάζετε συμπέρασμα ότι ο ανώνυμος είναι παπάς βρε παιδιά κι όχι απλά ένας κολλημένος geek που αγνοεί πώς φτάσαμε στις σημερινές τεχνολογίες;
    2ον Ανώνυμε είναι αστείο να συγκρίνεις το τότε του Επίκουρου με το τώρα. Αν δεν είχε υπάρξει όλη αυτή η τότε σκέψη όλων των χώρων ανεξαιρέτως δεν θα είχαμε φτάσει στο σήμερα των κινητών κλπ.
    3ον Οσοι απορρίπτετε οποιαδήποτε τάση πλούτισε την ανθρώπινη σκέψη μοιάζετε με τον ανώνυμο, διότι όλοι έχουν συμβάλει σε αυτό που είναι η ανθρωπότητα σήμερα. Ακόμα και όσοι λειτούργησαν παράλογα. Διότι χωρίς το παράλογο δεν μπορούμε να οριοθετήσουμε τη λογική. Καμύ, Ο μύθος του Σίσυφου... και... Ηράκλειτος: Χωρίς την αδικία δεν γίνεται να γνωρίσουμε το δίκαιο. Παραφρασμένα, αλλά νομίζω ότι είμαι εντός αυτού που εννοούσαν, έστω και αν δεν θυμάμαι ακριβώς την έκφραση.
    Η ανθρώπινη λογική αντιλαμβάνεται μέσω κατηγοριοποιήσεων και αντιθέσεων, άρα όλοι συνεισφέρουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @coolplatanos, κολλημένος και παπάς έχουν πάρα πολλά κοινά χαρακτηριστικά γι αυτό και το συμπέρασμα. Αν όχι παπάς παπαδοπαίδι σίγουρα.
    Σωστό ωπς τα αντίθετα οριοθετούν αλλά μην φτάσουμε στο σημείο το παράλογο να είναι ο κανόνας και το λογικό η εξαίρεση επιβεβαίωσης. Ή μήπως αυτό συμβαίνει στην πραγματικότητα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Mporeite na mou proteinete ena kalo vivlio/dokimio na diavasw sxetika me thn filosofia tou Epikourou?
    Kala grammeno k eykolo sto diavasma.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Απορώ πώς ακόμα δεν έδωσε κανείς σαφή απάντηση στον ανώνυμο.

    Ας το κάνω εγώ λοιπόν: ο Επίκουρος θα δεχόταν την λειτουργία του τηλεφώνου αφού για να το χρησιμοποιήσεις χρειάζεσαι την ΑΙΣΘΗΣΗ της ακοής, δεν χρειάζονται οι άλλες αισθήσεις για να επιβεβαιώσεις την αλήθεια αυτού που ακούς, κάθε αίσθηση είναι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ. Όταν ακούς ένα αηδόνι να κελαηδάει δίπλα στο ρέμα δεν χρειάζεται να το βλέπεις κι όλας, υπάρχει εκεί, το ακούς, και στην περίπτωση που είναι μαγνητοφωνημένο το κελάησμά του, δεν έκανες λάθος στο ότι ακούς ένα αηδόνι, απλώς ο ήχος δεν συνοδεύεται από τη φυσική παρουσία του πτηνού. Εξ άλλου, ο Επίκουρος συνήθιζε να επικοινωνεί μια χαρά εξ αποστάσεως (ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ) μέσω των επιστολών του, όπως υποτίθεται ότι έκανε κι ο δικός σου ο Σαυλός με τις συναγωγές που εξακολουθείς να παρευρίσκεσαι.

    Αλλά είναι λογικό να μισείς τον Επίκουρο αφού στη δική σου γλώσσα η λέξη αυτή έχει αρνητική χροιά
    http://en.wikipedia.org/wiki/Epikoros_(Judaism)
    ανεξάρτητα από το ότι στην πραγματικότητα οι Έλληνες σας κάναμε χάρη.

    Φίλε Βρασίδα, εγώ μέχρι στιγμής έχω διαβάσει το βιβλίο του Θεοδωρίδη, το βρήκα εξαίσιο, δεν γνωρίζω όμως αν υπάρχει κάτι καλύτερο στην αγορά.

    Με εκτίμηση,
    ο κηπουρός του κήπου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @Vrasidas
    http://www.epicuros.gr/kombos/k_kyriaidoxai_neoel.htm
    Μισοτελειωμένο, αλλά πιο βατό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. τι να το κάνεις το πιο βατό άμα δεν μπορείς να βγάλεις άκρη; Καλύτερα από το δύσκολο που όμως έχει κατάληξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Η ανάρτησή σου αυτή μου αρέσει τόσο πολύ, που την έχω σαν σελιδοδείκτη, ώστε να τη διαβάζω κάθε φορά που θέλω να επισκεφτώ στο μπλογκ σου.

    GUS

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. πολύ ωραία Κλείτορα και οι συν αυτώ!!! οι μισσαλόδοξοι και στόκοι μακρια, φτάνει!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. εύγε Κλείτορα και οι συν αυτώ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. δεν υπάρχουν οι "συν αυτώ" που λες! Κι ευτυχώς! παρέα με ποίμνιο δεν κάνω!

      Διαγραφή

Σκέψου δυο φορές πριν σχολιάσεις. Διαβάζεις ένα διαδικτυακό προσωπικό ημερολόγιο του οποίου η ανάγνωση ΔΕΝ είναι υποχρεωτική. Βαριέμαι τ' ανούσια μπλα μπλα και δαγκώνω όταν μου χαλάνε την ησυχία. Θα μπορούσα να έχω κλείσει τον σχολιασμό αλλά ακόμα νομίζω πως υπάρχουν κάποιοι που όντως έχουν κάτι να πουν κι εύχομαι να είσαι ένας από αυτούς αλλά οι πιθανότητες είναι λίγες και γι αυτό σου λέω: Για να μην σε φάει η μαρμάγκα σκέψου δυο φορές πριν σχολιάσεις, σαν να δίνεις εξετάσεις. Αλλιώς άστο καλύτερα!

Αναγνώστες

Η Ιδιοφυΐα του Πλήθους

Υπάρχει αρκετή προδοσία, μίσος, βία, παραλογισμός στο μέσο άνθρωπο για να προμηθεύσει οποιοδήποτε στρατό, οποιαδήποτε μέρα. Kαι οι καλύτεροι στο φόνο είναι αυτοί που κηρύττουν εναντίον του. Kαι οι καλύτεροι στο μίσος είναι αυτοί που κηρύττουν αγάπη. Kαι οι καλύτεροι στον πόλεμο είναι τελικά αυτοί που κηρύττουν ειρήνη. Eκείνοι που κηρύττουν θεό, χρειάζονται θεό. Eκείνοι που κηρύττουν ειρήνη, δεν έχουν ειρήνη. Eκείνοι που κηρύττουν αγάπη, δεν έχουν αγάπη.

Προσοχή στους κήρυκες, προσοχή στους γνώστες, προσοχή σε αυτούς που όλο διαβάζουν βιβλία, προσοχή σε αυτούς που είτε απεχθάνονται τη φτώχεια, είτε είναι περήφανοι γι' αυτήν, προσοχή σε αυτούς που βιάζονται να επαινέσουν γιατί θέλουν επαίνους για αντάλλαγμα, προσοχή σε αυτούς που βιάζονται να κρίνουν, φοβούνται αυτά που δεν ξέρουν, προσοχή σε αυτούς που ψάχνουν συνεχώς πλήθη γιατί δεν είναι τίποτα μόνοι τους, προσοχή στο μέσο άνδρα και τη μέση γυναίκα, η αγάπη τους είναι μέτρια, ψάχνει το μέτριο. Αλλά υπάρχει ιδιοφυΐα στο μίσος τους, υπάρχει αρκετή ιδιοφυΐα στο μίσος τους για να σας σκοτώσει, να σκοτώσει τον καθένα. Δεν θέλουν μοναξιά, δεν καταλαβαίνουν τη μοναξιά, θα προσπαθήσουν να καταστρέψουν οτιδήποτε διαφέρει από το δικό τους. Μη βρισκόμενοι σε θέση να δημιουργήσουν έργα τέχνης, δεν θα καταλάβουν την τέχνη, θα εξετάσουν την αποτυχία τους, ως δημιουργών, μόνο ως αποτυχία του κόσμου. Mη βρισκόμενοι σε θέση να αγαπήσουν πλήρως, θα πιστέψουν ότι και η αγάπη σας είναι ελλιπής και τότε θα σας μισήσουν και το μίσος τους, θα είναι τέλειο... Σαν ένα λαμπερό διαμάντι, σαν ένα μαχαίρι, σαν ένα βουνό, σαν μια τίγρη. Όπως το κώνειο. Η καλύτερη τέχνη τους...

Tσαρλς Μπουκόφσκι

Related Posts with Thumbnails